Martin Miko

Váš osobný tréner

+421 915 316 620

Prvý tréning zdarma
facebook
< Naspäť
ja a fitness

23. 10. 2018

3 faktory, ktoré aj vám najviac kazia chudnutie

Počas rokov trénovania, prípravy jedálničkov, cez množstvo konzultácií ohľadne stravovania som si uvedomil jednu zásadnú vec. Vo väčšine prípadov sa problémy ohľadne redukcie váhy u ľudí opakujú.

Takmer každý vám povie nejakú verziu toho istého príbehu. Väčšinou to začína tým, že ľudia často povedia, že cez deň jedia veľmi malo, a najviac toho zjedia spravidla večer keď prídu z práce. Táto kombinácia je vlastne asi to najhoršie, čo môžete pre svoj vzhľad urobiť. Odhliadnuc od všetkých faktorov, akými sú napríklad predispozície alebo čas, sa trochu venujme tomuto problému a rozoberme si tieto tri základné kamene problému.

 

Čas jedla

Prvým bude čas, kedy svojmu telu podávame najviac kalórií. Je to jeden z kľúčových faktorov k ceste za lepším telom avšak nejde o žiadnu vedu.  Základom je pochopiť, kedy a aké makroživiny prijať. Ak ráno vstanem a potrebujem energiu na dopoludnie, správnym predpokladom by malo byť to, že prijmem nejaké množstvo bielkovín, spolu so zásobou komplexných sacharidov (možno aj nejaký ten cukor) a samozrejme tuky. Dobré raňajky teda pozostávajú zo všetkých makroživín. Ich pomer závisí od toho, aký máte cieľ a ďalej to už rozpisovať nebudem, pretože je to na iný článok. Podstatné je, že kaloricky by to mala byť porcia, ktorá vám dodá dostatok energie, doplní všetky makroživiny a je dobré ak toto jedlo obsahuje aj vlákninu kvôli lepšiemu tráveniu. Avšak, ak neraňajkujete, čo počujem od klientov veľmi často, váš denný režim sa vám posúva. Teda neraňajkujem, obedujem až okolo 15 a večeriam všetko, čo príde pod ruku až kým nezaspím. Doobeda si dám ešte nejakú kávu, poprípade keksík alebo nebodaj banán.  Toto je veľmi častý príklad toho, ako sa stravujú ľudia, ktorí majú problém s nadváhou.  Najväčším problémom sú kalórie, ktoré prijímate pred spaním. Nejde ani tak o to, že by sa pred spaním nesmelo jesť, skôr ide o to koľko a čoho.

Keď svojim klientom nastavujem stravu, častokrát sa stretávam s tým, že aj pri veľmi nízkom kalorickom prijme, to proste nedokážu zjesť. Je to pre nich veľa. A tu sa dostávame ku koreňu problému: Prečo ľudia, ktorí jedia len dvakrát denne, a dokonca menej kalórií ako by mali, priberajú?  Odpoveď je: pretože jedia málo kalórií, vo veľmi kalorických jedlách a nepravidelne, najmä večer pred spaním.

V praxi to vyzerá takto: Človek, ktorý má racionálne nastavený jedálniček, za deň prijme napríklad 1500Kcal v 5 dávkach jedla z kvalitných zdrojov, kde nechýba žiadna podstatná zložka stravy, vrátane vitamínov a minerálov. Zlé nastavenie je napríklad 1200 Kcal, v 2 jedlách denne  najmä pred spaním a zo zdrojov, ktoré sú vysoko kalorické, neobsahujú takmer žiadne vitamíny, a naopak obsahujú množstvo nasýtených tukov, v spojení s jednoduchými cukrami.  Napríklad slaninová pizza. Z tohto nemôže pre človeka vzísť nič dobré. Vaše telo pred spaním naplníte kalóriami a následne idete spať, takže energia aj keď zo zlého zdroja, ktorá by sa možno dala využiť pri pohybe, sa nevyužije vôbec, pretože spíte.  Ďalším problémom je ráno. Váš žalúdok bol celu noc zaťažený trávením, a preto ráno samozrejme nebudete mať chuť na zdravé raňajky.  Čím dlhšie tento zvyk opakujete, tým horšie sa  vám potom neskôr prechádza k správnemu režimu.

Zloženie

Keď sme pri probléme nepravidelnosti a zlého stravovacieho režimu musíme spomenúť aj zloženie jedla a príjem kalórií. Ak konzumujete jedlo počas dňa priebežne, nemal by pre vás byť problém metabolizovať žiadnu zložku potravy, a aj horšie zloženie jedla, sa nemusí ukázať negatívne na vašom tele. Teda ak si dám po obede nejaký dezert, ale dám si iba malú porciu, je to lepšie než dať si veľkú porciu jedla s dezertom na záver na večeru. Aj keď sa to možno nezdá ako veľký  rozdiel, v praxi je to obrovský rozdiel. Ide o to, že ak počas dňa prijímate kvalitnú stravu priebežne, váš žalúdok by mal byť permanentne nasýtený s minimálnym pocitom hladu. Opak je stravovanie raz-dvakrát denne, keď si vaše telo proste večer pýta kalórie za celý deň. Vy síce spaľujete celý deň, ale zjesť kalórie, ktoré budete páliť celý deň sa dá pre bežného človeka veľmi ťažko. Práve preto nám viac chutia tučné potraviny. Pretože majú veľmi veľa kalórii a ako hovoria kuchári: kde je tuk, tam je chuť. Samozrejmosťou je neschopnosť stráviť obrovskú porciu kalórií naraz, bez nadmerného ukladania kalórií vo forme zásobného tuku, a to v oblastiach ktoré každý dobre pozná. 😉

Kalórie – nízky deficit

Tak, a tým tretím problémom budú tie kalórie. Rád by som opísal skôr problém, ktorý vzniká ich nízkym príjmom než to, aké kalórie a z čoho konzumovať.  Paradoxom pri ľuďoch s nadváhou je, že mi často povedia: „Jem veľmi málo, dávam si pozor a priberám.“ Človek, ktorému metabolizmus funguje správne by s málom jedla vo viacerých dávkach logicky začal chudnúť. Problém by ale nastal ak by sa takto stravoval dlhodobo. Metabolizmus každého človeka sa dá ovplyvniť, ide len o zlé návyky, ktoré si pestujeme a ktorými si „kazíme“ ten náš metabolizmus. Práve tým, že ľudia dlhodobo prijímajú vo svojom stravovacom režime málo kalórií, vzniká problém s metabolizmom a spracovaním kalórií. Z časti ide o predispozíciu, avšak tá sa dá ovplyvniť správnym nastavením stravy. V praxi to vyzerá tak, že telo človeka, ktorý sa dlhodobo stravuje systémom, ktorý mu neposkytuje dostatok kalórií, sa prispôsobí tak, že prebytok kalórií veľmi účinne začne ukladať vo forme tuku. Veľmi dôležité je slovo prebytok. U každého je denný príjem rôzny, závisí od činnosti, ktoré počas dňa vykonávame, váhy, veku a pod. Avšak vaše telo je natoľko múdre, že ak prijímate málo kalórií dlhodobo, spomalí sa váš metabolizmus, a preto sa aj váš „prebytok“ kalórií posúva na oveľa nižšiu úroveň.  Môže to preto znamenať, že aj žena, ktorá má 110Kg a konzumuje 1300Kcal denne bude priberať, zatiaľ čo správne nastavená strava s obsahom 2100Kcal denne bude pre 60 kg ženu predstavovať redukčnú diétu.

Na záver ešte spomeniem pohyb. Aj správne nastavenou stravou a režimom sa dá dosiahnuť veľa. Samozrejme, možno vám potrvá kým si zvyknete a možno sa budete musieť „rozjesť“ na začiatku a výsledky prídu. Čo vám ale celý proces pomôže urýchliť je pohyb. Je jedno aký, dôležité je, že ja ho dostatok. Či už budete hrať tenis alebo prídete cvičiť do fitka, pomôže vám to zvýšiť rozdiel medzi príjmom kalórií a výdajom. Práve pohyb vám pomôže rýchlejšie zhodiť kilá a naštartovať vaše telo.  Taktiež je veľmi dôležitý aj pre správne trávenie a metabolizovanie všetkých makro aj mikroživín. Preto naň nezabúdajte a venujte mu veľkú pozornosť. Ak aj nie ste úplne striktný v stravovaní, pohybom to môžete dorovnať tak, aby sa to na vašom tele neukázalo.

Toto sú TOP 6 doplnkov stravy podľa Maťa Mika
prezradím Vám ako často cvičiť
viac

MARTIN MIKO © 2016 | All Rights Reserved

Design: Adsulting.