Martin Miko

Váš osobný tréner

+421 915 316 620

Prvý tréning zdarma
facebook
< Naspäť
Toto sú TOP 6 doplnkov stravy podľa Maťa Mika

22. 05. 2017

TOP 6 doplnkov stravy

Častou otázkou ľudí býva, aké doplnky stravy majú užívať, či má ich užívanie relevantný zmysel, a ktoré z nich sú z hľadiska ceny a kvality najvýhodnejšie. Otázka účinnosti je v tomto prípade na mieste – veľa ľudí si zamieňa ich pôsobenie so zázračnými tabletkami „na všetko“. Pravda je však taká, že aj tie najdrahšie doplnky s najlepšou reklamou nemusia mať žiadny – opakujem, žiadny efekt, ak nedodržiavate základné pravidlá stravovania. Klientom často radím, že ak uvažujú nad kúpou doplnkov, mali by sa zamyslieť, či sú stopercentne dôslední v strave a v tréningu. Doplnky sú doplnky – bonus k tomu, čo má byť základom.

Nedajte sa zlákať reklamou

Doplnky stravy môžu mať značný efekt a množstvo vecí zľahčujú, no treba mať stále na pamäti, že správnou konzumáciou doplnkov stravy nedorovnáte efekt nesprávneho stravovania a tréningu. Špeciálne by som chcel upozorniť na lákavé etikety a obaly rôznych tabletiek na chudnutie, ktoré sú vykresľované ako samoúčinné, pomáhajúce bez akejkoľvek námahy. Pravda je však taká, že väčšina týchto doplnkov obsahuje iba jednoduché látky, obsiahnuté aj v „menej značkových“ doplnkoch a značnú rolu zohráva placebo efekt. Poďme však k veci.

Proteín

Prvým a najdôležitejším doplnkom je práve proteín. Na trhu nájdete rôzne druhy proteínových práškov z rôznych zdrojov – najčastejšie srvátkový, ale aj sójový, vaječný, hovädzí a podobne. Ide o koncentrát bielkovín v prášku, ktorý má navyše aj dobrú chuť a dá sa použiť na varenie a pečenie – dodáva jedlám sladkú chuť aj bez pridania cukru. Jeho najdôležitejšou úlohou je podpora rastu svalov, regenerácie, doplnenie bielkovín počas dňa a množstvo ďalších výhod. Po náročnom tréningu potrebujete zvýšený príjem bielkovín a práve proteín je jeho vhodným zdrojom. Veľkou výhodou je skutočne vysoká rýchlosť prípravy (30 sekúnd), veľmi rýchla a ľahká stráviteľnosť a univerzálna využiteľnosť. Na trhu je množstvo druhov proteínov a ťažko sa v nich orientovať. Vždy prihliadajte na obsah proteínu v prášku. Dávkovanie je rôzne – nezabúdajte na dávku po tréningu, ostatné záleží od pohlavia, hmotnosti, tréningového cieľa a podobne.

Komplexný spaľovač tuku

Tento doplnok je vhodný v prvom rade pre ženy, ktoré potrebujú zhodiť nejaký ten kilogram navyše. Nie je to však „tabletka na všetko“. Tieto komplexné spaľovače obsahujú zmes látok, ktoré podporujú činnosť organizmu, zvyšujú využiteľnosť energie z tukov, majú povzbudivé a tuk spaľujúce účinky. Rozhodujte sa skôr podľa obsahu týchto látok ako podľa ceny. Vyberajte si tie, ktoré majú vysoký obsah účinných látok, než tie, ktoré obsahujú len jednu alebo dve z nich. Ak si neviete rady, poraďte sa so svojím trénerom. J

Predtréningový stimulant

Tento doplnok je vhodný skôr pre mužov, ale môžu ho užívať aj ženy. Ide o doplnok, ktorý Vás „nakopne“ zmesou látok s povzbudivým účinkom. Užíva sa pred tréningom – vyvolá rýchly prísun energie, mentálnu sústredenosť a omnoho lepšie prekrvenie svalov. Tento efekt je veľmi dôležitý najmä pri objemovom a rysovacom tréningu, keď je hlavnou úlohou sval čo najlepšie prekrviť a dodať mu počas tréningu potrebné živiny. Často obsahuje zmes látok, ktoré podporujú spaľovanie tuku.

BCAA

Ide o esenciálne aminokyseliny, ktoré si telo nevie vytvoriť vlastnou formou, preto ich musíme prijať vo forme stravy. Ich využitie ma veľký vplyv na regeneráciu a rast svalov, najmä pri silovom tréningu. Vďaka svojej univerzálnosti sú jedným z najdôležitejších doplnkov stravy. Pri nízkosacharidovej diéte tvoria zdroj energie, a zároveň podporujú regeneráciu. Sú veľmi ľahko a rýchlo stráviteľné, pomerne lacné a osobne ich zaraďujem na druhé miesto v dôležitosti doplnkov stravy. Dávkovanie závisí od hmotnosti a typu tréningu. Najlepšie je užívať ich pred, počas a po tréningu.

Komplexné aminokyseliny

Ide o komplex esenciálnych a neesenciálnych aminokyselín. Kým BCAA obsahujú iba zmes najvyužiteľnejších aminokyselín,  komplexné aminokyseliny obsahujú kompletné zastúpenie aminokyselín. Je vhodné užívať ich priebežne počas dňa, najmä s jedlom, ráno po prebudení, večer pred spaním a počas noci.

Vitamínový komplex

Odporúčam ho užívať každému, najmä z dôvodu častokrát málo kvalitných potravín, ktoré sú u nás dostupné,  alebo pri jednotvárnej strave, ktorá je ochudobnená o vitamíny a minerály. Podporujú zdravie, výdrž, kondíciu, či zdravie kĺbov, a preto je ich využitie naozaj široko spektrálne a dôležité. Na trhu nájdete rôzne balenia, ktoré sú dostupné aj v lekárni alebo bežnom supermarkete. Ja osobne odporúčam komplex pre aktívnych športovcov, pretože je viac koncentrovaný.

Ak hľadáte profesionálnu pomoc pri cvičení či chudnutí, neváhajte si objednať bezplatnú konzultáciu TU.
Pokiaľ sa Vám článok páčil, neváhajte a sledujte ma na mojom facebookovom profile → TU.

Toto sú TOP 6 doplnkov stravy podľa Maťa Mika
prezradím Vám ako často cvičiť
viac

MARTIN MIKO © 2016 | All Rights Reserved

Design: Adsulting.